Skip to main content

QMT533 Assignment 1: Variable Types

Assalamualaikum, objektif assignment 1 adalah seperti berikut:
  1. Memperkenalkan kepada pelajar jenis-jenis variable dan kegunaannya
  2. Mencari research paper yang menggunakan jenis-jenis variable tertentu dalam kajian
  3. Mendedahkan kepada pelajar kegunaan perisian Mendeley
Terdapat pelbagai jenis variable yang digunakan dalam kajian (rujuk sini). Namun terdapat juga variable yang sama. Contoh: 

Binary variable atau juga dikenali dengan nama Dichotomus variable, dan Continous variable atau juga dinamakan Interval variable.

Assignment 1:
  • Pelajar dikehendaki untuk mencari definasi jenis variable yang dikehendaki. Contoh: Moderating variable. Sumber mestilah daripada (1) Buku, (2) Artikel.
  • Pelajar diminta untuk mencari 2 research artikel yang menggunakan jenis variable yang dipilih.
  • Menghasilkan 1 slide power point untuk membentangkan perkara-perkara diatas (definasi dan kegunaan dalam research artikel).

Contoh:

Step 1: Pilih satu (1) variable yang ingin dikaji. Contoh: Moderating variable

Step 2: Mencari definasi Moderating variable.

ada dua (2) kaedah pencarian: (1) Dapatkan buku di perpustakaan, (2) Buku atas talian.


Saya memilih Buku "Essential Research Methods for Social Work" sebagai bahan rujukan.


Definasi: 

Moderating variables are those that are not influenced by the independent variable, but that can affect the relationship between the independent and dependent variables.

Sumber: 

Rubin, A., & Babbie, E. R. (2009). Essential research methods for social work. Retrieved from https://books.google.com.my/books?id=cO8lh0omJtMC&lpg=PA68&dq=moderating%20variable&pg=PA68#v=onepage&q=moderating%20variable&f=false


Step 3: Mencari dua (2) research artikel yang menggunakan Moderating variable
Pencarian menggunakan perisian Mendeley

Dua artikel diperolehi:
  1. Ling, C. Y. (2013). Consumers’ purchase intention of green products: an investigation of the drivers and moderating variable. Elixir Marketing Mgmt. 5, 57(A), 14503–14509. Retrieved from http://www.elixirpublishers.com/articles/1367043926_57A (2013) 14503-14509.pdf

  2. Cambra-Fierro, J., Berbel-Pineda, J. M., Ruiz-Benítez, R., & Vázquez-Carrasco, R. (2013). Analysis of the moderating role of the gender variable in service recovery processes. Journal of Retailing and Consumer Services, 20(4), 408–418. http://doi.org/10.1016/j.jretconser.2012.11.008


Hasil pembacaan daripada artikel 1:

  • Author: Ling, Chan Yew
  • Tajuk: Consumers’ purchase intention of green products: an investigation of the drivers and moderating variable
  • Objektif kajian: To examine drivers and its moderating variable that influencing consumers’ purchase intention on green personal care products
  • Methodology: Multiple regression analysis and Hierarchical regression analysis
  • Variable used:
    • Dependent variable: purchase intention
    • Indepedent variable: drivers
    • Moderating variable: willingness of consumers to pay more on green personal care products
  • Result: The willingness of consumers to pay for the price gap between green and non-green products was found moderated the relationship of the environmental attitudes and the purchase intention. In short, the outcomes of the study provide valuable insight to all that interested parties to know the drivers that able to motivate the change of behavior of the consumer in making their purchases on green personal care products

Hasil 
pembacaan daripada artikel 2:


  • Author: Cambra-Fierro, Jesús Berbel-Pineda, Juan M. Ruiz-Benítez, Rocío Vázquez-Carrasco, Rosario
  • Tajuk: Analysis of the moderating role of the gender variable in service recovery processes
  • Objektif kajian:
    • identify and explore antecedents of perceived satisfaction with service recovery processes as well as analyze links of such satisfaction with loyalty
    • study the potential moderating role of the gender variable in service recovery processes
  • Methodology: t-test, multi-group analysis
  • Variable used:
    • Moderating variable: Gender
  • Result: gender plays a moderating role with regard to the relationships proposed in service recovery models

Comments

Popular posts from this blog

Pengelasan Ijazah Sarjana Muda

Ramai diantara pelajar tidak tahu tentang kelas-kelas bagi program ijazah sarjana muda yang sedang pelajar ikuti. Hal ini perlu diketahui kerana setiap kelas mempunyai implikasi tertentu.
Ijazah Sarjana Muda terbahagi kepada 4 kelas: Kelas Pertama (CGPA 3.50 - 4.00)Kelas Kedua Atas (CGPA 3.00 - 3.49)Kelas Kedua Bawah (CGPA 2.20 - 2.99)Kelas Ketiga (CGPA 2.00 - 2.19)
Kebaikan/Keburukan setiap kelas:
Kelas Pertama:Mudah mendapat biasiswa untuk melanjutkan pengajian ke peringkat Master dan PhDAntara syarat khas untuk biasiswa PhD ke luar negaraMenjadi perhatian syarikat-syarikat (tetapi tidak semua) untuk diterima bekerja.Tidak perlu bayar PTPTN (pinjaman bertukar kepada biasiswa)
Kelas Kedua AtasAntara syarat minima untuk biasiswa Tenaga Pengajar Muda (TPM) UiTMSyarat wajib untuk memohon meneruskan pengajian ke peringkat Sarjana (Master)Ada sesetengah syarikat-syarikat besar menetapkan syarat ini untuk dibenarkan buat latihan praktik.

Kelas Kedua Bawah dan Kelas Ketiga Anda boleh berjaya dalam…

MyNutriBesen

Assalamualaikum, saya terangkan sedikit berkenaan kaedah MyNutriBesen
1) Motivasi
Saya mula berjinak dengan sistem hidropot pada tahun 2015 dengan menggunakan bekas tin susu anak yang tidak digunakan, 
dan seterusnya kepada pot. 

Namun, setelah menggunakan pot, saya mendapati nutripot ada kelemahan yang boleh ditambahbaik. Antara kelemahannya: Hasil tanaman yang sedikitPerlu mengisi semula air baja dalam tempoh masa yang singkat (sekiranya outstation 1-2 minggu atau musim cuti perayaan)Mengguna ruang yang banyak.
Dari situ, saya mengubahsuai kaedah nutripot yang sedia ada dengan mengantikan pasu kepada besen, maka terhasil lah MyNutriBesen.
2) Peralatan
Untuk menghasilkan MyNutriBesen, memerlukan: Tong cat (18 liter) - dapat percumaBesen - RM10Tali mopPVC connector - RM2Jumlah: RM12
3) Cara-cara menghasilkan MyNutriBesen
Step 1) Bersihkan tong dan penutup cat
Step 2) Tebuk penutup cat pada bahagian tengah dengan menggunakan drill. Hole saw yang digunakan adalah bersaiz 19-22inci
Step 3) Tebuk bese…

Geran Penyelidikan: Geran Academic & Research Assimilation (ARAS)

Syukur ke hadrat Illahi memberi diri ini peluang untuk buat research. Dahulu semua aktiviti research yang dijalankan semuanya guna duit sendiri dan duit TAPA. Tapi kali ini, diberikan peluang untuk menjalankan research dengan dana yang diperuntukkan oleh UiTM melalui geran dalaman ARAS sebanyak RM xx,xxx.00. (tak payah la bagitahu disini)
Pentingnya dana ini kerana, segala perbelanjaan seperti: Upah Research Assistant (undergraduate/postgraduate)Conference and Journal FeeKos penginapan dan perjalananPembeliaan buku, software dllakan dibiaya/dibayar hasil daripada dana ini. Alhamdulillah syukur sangat-sangat.