Skip to main content

7 sebab kenapa kita perlu Berjaya dan Kaya

Ptg tadi saya menerima message berikut melalui WhatsApp dari seorg anak murid saya. Fikir2kan:

7 sebab kenapa kita perlu Berjaya dan Kaya

1. Bila Ibubapa anda masih belum MAMPU menunaikan Rukun Islam ke-5 iaitu Menunaikan Haji, siapakah yang akan membantu menunaikan hajat & impian mereka?

Tergamakkah kita berkata,"aku pun tak ade duit"

2. Bila Ibubapa anda perlukan duit untuk meneruskan sisa2kehidupan mereka, untuk makan sesuap nasi, seteguk air, siapa yang akan menanggung mereka?

Tergamakkah kita berkata,"aku pun tak cukup makan."

3. Bila Ibubapa anda sakit, siapa yang akan uruskan bil2 klinik, hospital & kos perubatan mereka? Adakah kita hanya perlu pejamkan mata dan pekakkan telinga? Mereka tidak pernah meminta2 dari kita kerana mereka sangat memahami keadaan kita tetapi kita memahami kah keadaan mereka.

Tergamakkah kita berkata,"aku ada banyak hutang nak kena bayar bulan ni."

4. Bila Ibubapa anda bersedih kesunyian, tiada anak2 datang menjenguk...siapa yang akan pulang menjenguk mereka sedangkan anda asyik sibuk memberi alasan "SIBUK". Kesunyian ibubapa kita dapatkah kita rasai? Mereka hanya perlukan kita beberapa ketika sahaja sebab mereka sudah merasai tak lama lagi mereka akan berhijrah ke alam kubur yang jauh lebih sunyi.

Tergamakkah kita berkata,"aku bukan tak nak balik tapi tak dapat cuti."

5. Bila Ibubapa anda ditaqdirkan meninggal dunia, siapakah yang berada disisinya dan menguruskan jenazahnya? Perhatikan wajah ibu/bapa kita buat kali terakhir sebelum kain kapan menutup wajah mereka adakah wajahnya berada dalam keceriaan atau kesedihan.

Tergamakkah kita berkata,"aku bukan tak nak balik tengok mak/bapak aku masa dia sakit tempohari tapi masa tu aku tengah sibuk sangat."

6. Bila Ibubapa anda sudah tidak mampu menguruskan diri mereka akibat keuzuran, mampukah anda uruskan? Ibubapa kita tidak pernah mengeluh ketika mereka membesarkan kita. Mereka akan lakukan yang terbaik untuk memastikan kita mendapat yang terbaik. Biarpun mereka terpaksa berkorban, bertungkus-lumus, bergolok-bergadai tetapi bila tiba giliran kita dapatkah kita lakukan apa yang seharusnya kita lakukan demi SEORANG ibu/ayah? Benarlah, ibu/bapa boleh menjaga 10 orang anak tetapi 10 orang anak belum pasti boleh menjaga seorang ibu/ayah.

Tergamakkah kita berkata,"aku sibuk, biarlah adik-beradik aku yang lain uruskan."

7. Bila Ibubapa anda meminta duit untuk membeli sesuatu yang mereka hajatkan, bolehkah anda berikan tanpa sebarang alasan?Ketahuilah....walau apapun kita lakukan untuk ibubapa kita, kita masih belum mampu membalas jasa mereka kerana setitik air susu ibu...setitik keringat ayah....apakah nilainya pada kita?Lupakah kita bagaimana ibubapa kita membesarkan kita? Boleh kita bayangkan bersama2?....Sedarlah saudara/saudari berkhidmatlah untuk kedua ibubapa kita sementara mereka masih hidup....sedarlah berapa hari lagi kita dapat melihat dan bersama ibubapa kita kerana pengorbanan mereka sangat sangat besar pada kita...

Buktikan!!! Biarpun 100 orang, 1,000 orang, 10,000 orang nak tengok kita gagal TETAPI ada 2 ORANG YANG BENAR2 NAK TENGOK KITA BERJAYA IAITU IBUBAPA KITA. Tunjukkanlah kejayaan sebelum mereka menghembuskan nafas dan menutup mata. Buktikan pada mereka bahawa zuriat yang mereka lahirkan ini adalah zuriat yang sangat HEBAT!
MAKA MARILAH KITA MENILAI DIRI SENDIRI....
Wassallam


Post diperolehi dari FB Dato' Prof. Ir. Dr. Sahol Hamid

Comments

Popular posts from this blog

Pengelasan Ijazah Sarjana Muda

Ramai diantara pelajar tidak tahu tentang kelas-kelas bagi program ijazah sarjana muda yang sedang pelajar ikuti. Hal ini perlu diketahui kerana setiap kelas mempunyai implikasi tertentu.
Ijazah Sarjana Muda terbahagi kepada 4 kelas: Kelas Pertama (CGPA 3.50 - 4.00)Kelas Kedua Atas (CGPA 3.00 - 3.49)Kelas Kedua Bawah (CGPA 2.20 - 2.99)Kelas Ketiga (CGPA 2.00 - 2.19)
Kebaikan/Keburukan setiap kelas:
Kelas Pertama:Mudah mendapat biasiswa untuk melanjutkan pengajian ke peringkat Master dan PhDAntara syarat khas untuk biasiswa PhD ke luar negaraMenjadi perhatian syarikat-syarikat (tetapi tidak semua) untuk diterima bekerja.Tidak perlu bayar PTPTN (pinjaman bertukar kepada biasiswa)
Kelas Kedua AtasAntara syarat minima untuk biasiswa Tenaga Pengajar Muda (TPM) UiTMSyarat wajib untuk memohon meneruskan pengajian ke peringkat Sarjana (Master)Ada sesetengah syarikat-syarikat besar menetapkan syarat ini untuk dibenarkan buat latihan praktik.

Kelas Kedua Bawah dan Kelas Ketiga Anda boleh berjaya dalam…

MyNutriBesen

Assalamualaikum, saya terangkan sedikit berkenaan kaedah MyNutriBesen
1) Motivasi
Saya mula berjinak dengan sistem hidropot pada tahun 2015 dengan menggunakan bekas tin susu anak yang tidak digunakan, 
dan seterusnya kepada pot. 

Namun, setelah menggunakan pot, saya mendapati nutripot ada kelemahan yang boleh ditambahbaik. Antara kelemahannya: Hasil tanaman yang sedikitPerlu mengisi semula air baja dalam tempoh masa yang singkat (sekiranya outstation 1-2 minggu atau musim cuti perayaan)Mengguna ruang yang banyak.
Dari situ, saya mengubahsuai kaedah nutripot yang sedia ada dengan mengantikan pasu kepada besen, maka terhasil lah MyNutriBesen.
2) Peralatan
Untuk menghasilkan MyNutriBesen, memerlukan: Tong cat (18 liter) - dapat percumaBesen - RM10Tali mopPVC connector - RM2Jumlah: RM12
3) Cara-cara menghasilkan MyNutriBesen
Step 1) Bersihkan tong dan penutup cat
Step 2) Tebuk penutup cat pada bahagian tengah dengan menggunakan drill. Hole saw yang digunakan adalah bersaiz 19-22inci
Step 3) Tebuk bese…

Learn Excel 1: Aktifkan Equation Editor

Assalamualaikum, kepada pelajar yang tidak dapat aktifkan icon Equation pada Microsoft Office, boleh layari laman web berikut:

Link : http://www.technipages.com/word-enable-equation-editor